.comment-link {margin-left:.6em;}
Adverteren bij Daisycon



zaterdag, augustus 16, 2003

Eind augustus ligt het literaire fotoboek Heldinnen in de boekhandel.

Alle heldinnen uit het boek hebben direct of indirect een bestaan opgebouwd waarin hun uiterlijk een wezenlijke rol speelt. Als zangeres, actrice, model, televisiepersoonlijkheid of schrijfster móéten ze zich wel rekenschap geven van de effecten van hun lichamelijke schoonheid. Hoe ver gaat dat bewustzijn? Hoe schatten ze zelf hun schoonheid in? Waar liggen de grenzen tussen mooi en knap, plat en verfijnd, hoofs en uitdagend? En: op welke wijze zouden zij hun schoonheid zélf vastgelegd willen zien?

Met deze en soortgelijke vragen gewapend, stapten de makers van dit literaire fotoboek de afgelopen jaren af op een dozijn jonge Nederlandse vrouwen. Terwijl de fotograaf zijn platen schoot, sprak de altijd al door vrouwen gefascineerde schrijver Ronald Giphart met de heldinnen over hun leven, hun schoonheid en hun persoonlijke zingeving. Daarbij stuitte het duo op veel verrassingen en zagen zij hoe vastberaden deze heldinnen hun zelfbedachte poses aan de lenzen van de fotograaf toevertrouwden.

Het resultaat van dit project is een boek met twee dimensies. Aan de ene kant is er het uiterst onderhoudende, sprankelende verhaal van Giphart over alle mogelijke aspecten van vrouwelijke schoonheid in het algemeen en van deze heldinnen in het bijzonder. Een onverwachts hemellichaam in het universum van zijn oeuvre. En vervolgens, als de tweede vleugel van een vlinder, is er de meer dan 100 pagina’s tellende, prachtige serie foto’s van vrouwen in de bloei van hun leven.

RONALD GIPHART: ‘Het waarderen van lichamelijke schoonheid is in deze tijden en deze landen verdomd snel moreel verdacht. Je wordt direct voor halve fascist uitgemaakt als je er openlijk voor uitkomt de lichamen van vrouwen te begeren (en dan heb ik het over lichamen, niet over de in een bespottelijke saus van wanhoopserotiek uitgelichte vleesvlakken van bladen als Playboy of Aktueel). Eric (van den Elsen) fotografeert in zijn vrije en commerciële werk nagenoeg altijd vrouwen en staat dus prompt te boek als “officiële viezeric”. Ik schrijf me ongans over vrouwen, seks en liefde, en ook ik krijg het epitheton “geilneef” regelmatig naar mijn hoofd geslingerd. Omdat het beter is gehaat te zijn om wat je bent dan geliefd om wat je niet bent, kwamen Eric en ik op een punt dat we het (bijna luidruchtig) begonnen toe te geven: wij bewonderen vrouwen (óók) om hun lichaam.’

De foto's uit Heldinnen zullen geëxposeerd worden in Torch Gallery, te Amsterdam.

Vanavond vormen Jochem Wijnands, Venus Veldhoen en Wim van Sinderen een team in Vara's Herexamen.

Nederland 3, 20.10.



foto Dado Galdieri

Fidel Castro leende vandaag even de camera van zijn persoonlijke fotograaf, om de nieuwe president van Paraguay te vereeuwigen. (Voor de camerafreaks onder de lezers: Zelf heeft hij geen F4 maar een F90X)

Onlangs op de BBC te zien en nu ook op DVD verkrijgbaar: de fake-documentaire serie People like us.

Vooral de aflevering The photographer is werkelijk hilarisch.


vrijdag, augustus 15, 2003

Sony introduceert vandaag een 8 megapixel digitale camera met een Carl Zeiss objectief en een aangepast kleursysteem (RGB+E) voor een natuurlijker kleurweergave. De verkoopprijs zal in de V.S. rond de 1200 dollar liggen.


The North Carolina Press Photographers Association N.C.P.P.A. has rescinded three awards given to Observer photographer Patrick Schneider in its 2002 statewide competition. The board ruled that Schneider had altered the editorial content of some photos he entered by overly darkening some portions in the digital editing process.

NCPPA president Chuck Liddy said Schneider violated the code of ethics of the National Press Photographers Association: "In documentary photojournalism, it is wrong to alter the content of a photograph in any way (electronically, or in the darkroom) that deceives the public. In photography, we are allowed to de-emphasize backgrounds by a technique called `burning,' but in some cases his backgrounds were completely removed."

In a meeting Sunday, the NCPPA board voted 4-0 to rescind Schneider's awards. He was runner-up in the photographer of the year category; he also won third place in news picture story and honorable mention in spot news. The board reached its decision after reviewing Schneider's original digital images, furnished by The Observer. Those photos depicted how the camera recorded the scene without any computer enhancement.

After an extensive internal audit of hundreds of Schneider's original images and published photos from his six years at The Observer, the newspaper's editors determined that in three photos he used aggressive toning techniques that altered colors and background shades in a way that was not consistent with the actual scene. Nothing was added or moved in any of Schneider's photos. The audit also showed that in preparing two of his photos for the contest, Schneider used computerized enhancement techniques to turn backgrounds black, making the foreground more dramatic. Schneider received a reprimand and three days unpaid suspension.

(Waren de Zilveren Camera en de Nederlandse media maar zo principieel, dan konden ook heel wat prijswinnaars geschrapt en werknemers geschorst worden.)


foto Robin Utrecht/ANP

RTL5 zendt zaterdag 16 augustus om 17.30 een herhaling uit van het portret van Monique Velzeboer, fotografe en voormalig topsporter.

Burgemeester Guusje ter Horst van Nijmegen onthult in het bijzijn van mr. Ed d'Hondt op vrijdag 22 augustus 2003 in Museum Het Valkhof het portret van de oud-burgemeester. Het portret is van de hand van kunstenaar Anton Corbijn die vrijdag ook een toelichting geeft bij het portret. De in Londen wonende fotograaf - van Nederlandse afkomst - verwierf wereldfaam met in het oog springende portretten van met name beroemdheden uit de wereld van de cultuur en wetenschap als Clint Eastwood, Bono, Stephen Hawking, Mick Jagger, Kurt Cobain en Isabella Rossellini.

De onthulling van het fotoportret is tegelijk de start van een expositie van 20 werken van Anton Corbijn, alle zwart-wit foto's van bekende personen. Onder hen: Björk, Johnny Depp, Bono, Sinead O'Connor en Kate Moss. Deze zullen van 23 augustus tot en met 28 september 2003 te zien zijn op de galerij van Museum Het Valkhof.

donderdag, augustus 14, 2003

BREAKING NEWS Massive power outages in New York and other cities due to electrical overload, not terrorism, NY city mayor says.

A Californian photographer has been charged with using 10-year-old photos of Cameron Diaz to try to extort €2.84m from the actress. John Rutter, 41, was charged yesterday with attempted extortion, grand theft and perjury, as well as two counts of forgery. He claimed to have a 1992 release for the pictures signed by the star, and faces up to six years in prison if convicted. He was expected to appear before Los Angeles Superior Court later today after being jailed on €213,000 bail.

The compromising shots were taken nine years ago when she was 21. Last week a judge ordered the photographs and a video of Diaz sealed and set a September 12 hearing on her request for an injunction against Rutter. It has been widely reported that the photographs include topless pictures of the Charlie’s Angels star.

Rutter has said, however, that he contacted Diaz’s lawyers to offer them first right of refusal for the photographs before trying to sell them to media outlets. Soon after he contacted them, he said, his apartment was raided by authorities and the photos were seized. A publicist for Diaz has denied the actress ever signed a photo release and said a release produced by Rutter is a forgery.


Cameron Diaz

Het gaat om het jazzmoment. Wanneer dat precies valt, is niet te voorspellen, maar plots is het er en moet je razendsnel afdrukken. Dat kan van alles zijn: de bassist die met de ogen dicht in vervoering raakt tijdens een solo, een met sticks goochelende drummer... Het komt vaak aan op een fractie van een seconde. Dat is ook de reden waarom ik nog altijd met een klassiek toestel werk. Digitale apparaten zijn net iets trager.

Jazzfotograaf Jan Landau.

Fotograaf, echtgenoot en vader van drie kinderen Eddy van Wessel koos bewust voor het gevaar door naar Tsjetsjenië te reizen. Hij maakt fotoreportages voor onder meer dagblad Trouw. "Wat daar gebeurt, is niet pluis en ik kan ervoor zorgen dat de wereld die beelden ziet", zegt Eddy in een gesprek met Plein Publiek.

Luister naar het gesprek in RealMedia of WindowsMedia.

(Waarschuwing: de geinterviewde lijdt niet aan een overmaat aan bescheidenheid.)

woensdag, augustus 13, 2003

Een uitgebreid interview met fotograaf David Alan Harvey is sinds vandaag te lezen op de site van National Geographic.

Een citaat: I think film is the medium for me—for my serious work.


"Authorities will be asked to pay special attention to cameras, flash devices and laptop computers, said an official of the U.S. Department of Homeland Security."

Well isn't that just great. Really great. Cameras, flashes and laptops. Can you say "I'm a photographer, please kick me in the ass?" What the hell else do we carry on to airplanes? You can't check your film with your baggage because it'll wind up at your destination so fried by x-rays that it looks like it's been through a nuclear blast. You can't check any equipment because all the bags get opened and some minimum-wage baggage handlers is going to look at your 300/2.8 and think "That'd be great for taking pictures of junior's little league games."

If you're a professional photographer you'd better be prepared to get to the airport six hours before flight time dressed in nothing more than a clear plastic jump suit and sandals because anything else will set off alarm bells. You might as well fly naked...


James Colburn in de nieuwe uitgave van The Digital Journalist.



Deze en andere posters voor de tv-serie Six Feet Under zijn in Groot-Brittannië verboden. Sommigen zagen de humor niet in van de nep-reclame voor "In Eternum embalming fluid" balsemvloeistof en "Skin to die for".

Vandaag in Middle East Online een kleurrijk verhaal over voormalig Iraaks hoffotograaf Emri Salim Issa in het pre-Saddam tijdperk van Koning Faisal en Koningin Alia, en hoe zijn leven veranderde door de besnorde dictator.


De gemeenteraad van Wassenaar accepteert de opheffing van het fotoverbod bij de villa van kroonprins Willem-Alexander en prinses Máxima. Volgens de fractie van de VVD, die met elf zetels een meerderheid heeft in de raad, ligt het niet direct voor de hand om hoger beroep aan te tekenen tegen het besluit van de rechter. Deze noemde vorige week het eerder door de raad vastgestelde foto- en filmverbod bij de villa op landgoed De Horsten een 'te ingrijpend middel om de privacy te beschermen'.

VVD-fractievoorzitter Rob Perik: "Wij voelen er in elk geval niets voor om er een principekwestie van te maken. Wel of niet in beroep gaan hangt mede af van de beoordeling van de zaak door de advocaat van de gemeente. Het fotoverbod was bedoeld als een praktische maatregel om privacy en veiligheid te garanderen voor het koninklijk paar. We praten hier wél over privé-terrein dat ook gewoon voor het publiek kan worden afgesloten. Overigens bestaat bij ons de indruk dat veel mensen in het land de precieze feiten over De Horsten niet kennen, getuige de inhoud van ingezonden brieven in met name de landelijke pers. Een procedure van de zijde van de journalistiek was geen verrassing. En met het buiten werking stellen van het besluit is door ons uiteraard ook rekening gehouden. Dat kan immers altijd en dat er in dit specifieke geval commotie zou ontstaan, stond van tevoren vast. De VVD heeft daar geen problemen mee; het vloeit voort uit de rechtsbescherming in ons land."

Bron: De Gelderlander.

Om je heen kijken en zonder je zorgen te maken over compositie of belichting zoveel foto’s maken als je wilt. Dat belooft de digitale fotobril waar HP in alle openheid aan werkt. De prototypes werden bij de grote productpresentatie in New York zelfs al getoond. Maar het zal nog zeker twee jaar duren voordat zo’n fotobril in de winkel ligt.

Een ontwikkelaar van HP vertelt over het gebruiksgemak van de fotobril. “Bij een kinderpartijtje bijvoorbeeld heeft de moeder het hartstikke druk om de boel een beetje draaiend te houden. Die heeft geen tijd om nog eens foto’s te staan nemen. Bovendien als de kinderen de camera zien, gedragen zij zich anders. Als je de fotobril op hebt, worden de foto’s automatisch genomen en sta je zelf middenin de actie. Of neem mensen die bij het zien van de camera verstijven, die je nooit lachend op een foto zult zien. Die fotografeer je nu ongemerkt. En op vakantie als je iets moois gaat bezichtigen. Dan kun je zelf genieten van de kunstschatten of van het uitzicht, terwijl de camera voor je werkt.”

Bij het prototype zit het lensje van de camera heel vernuftig verstopt in de brug van de bril, dus vlak boven de neus. Daardoor worden de foto’s ook op ooghoogte genomen, zoals bij een normale camera. De bedoeling is dat de camera elke 5 seconden een foto maakt. Maar dat tijdsinterval is ook aan te passen.

Wat het ontwikkelteam nog wel moet oplossen is de manier hoe de lens met de camera is verbonden. Draadloos via een bluetoothsysteem lijkt vooralsnog de beste keus te zijn. Dat betekent dat zo’n fotobrildrager wel een ontvanger in z’n zak moet hebben.

Bron: Algemeen Dagblad.

In de NOS Actueel-uitzending over de Indië-herdenking op 15 augustus (17.00 - 17.55 uur, Ned.2) is een reportage te zien over een uniek fotoproject van fotograaf Jan Banning. Banning fotografeerde voor zijn boek 'Sporen van Oorlog' 24 ex-dwangarbeiders, zowel geallieerde krijgsgevangenen als inlanders die als werksoldaten dwangarbeid verrichtten (Romusha's). Ook tekende hij hun verhalen op. Aan de hand van gesprekken met een aantal overlevenden en de foto's vertelt Jan Banning het verhaal van de Birma-spoorweg en de Pakanbaroe-spoorbaan op Sumatra. Ook deze laatste werd in de Tweede Wereldoorlog onder dwang van de Japanse bezetter aangelegd.





dinsdag, augustus 12, 2003

A US military investigation has concluded that the crew of a US tank acted in self-defense and in keeping with the rules of engagement when it fired on a Baghdad hotel filled with foreign journalists April 8, killing two television cameramen.


foto Patrick Baz

Is zelfverdediging op zijn plaats als je "beschoten" wordt door een lange telelens? En heeft onze kroonprins al een tank besteld?

Om adverteerders en toeristen niet af te schrikken publiceren de Curaçaose dagbladen een maand lang geen bloederige foto’s van slachtoffers van moorden, vechtpartijen e.d. op hun voor- en achterpagina. De foto’s worden wel binnenin geplaatst. Vorige week nog liet een ochtendblad een editie opnieuw drukken toen er ‘s nachts foto’s beschikbaar kwamen van een vrouw die zichzelf in het hoofd had geschoten.

Bron: Amigoe via Villamedia.

‘De afdrukken van een digitale camera vallen vaak tegen als mensen ze vergelijken met wat ze eerder op het computerscherm zagen. Als je camera een te lage beeldkwaliteit heeft, zie je daar op het computerscherm niets van. Maar op papier komt dat genadeloos naar voren. Er is van alles te koop. Zelfs een flink aantal megapixels zegt niet alles. Het ligt vaak ook aan de lens. Zoiets als bij supermarkten te koop is, zou ik hier niet durven verkopen'.

‘Er wordt onevenredig veel over digitaal fotograferen geschreven, als je het vergelijkt met wat er werkelijk wordt afgedrukt. Als dat een tot anderhalf procent is van al het afdrukwerk dat ik hier in een week heb, is dat veel.'

‘De digitale camera haalt het doorgaans niet bij de kleinbeeld en de spiegelreflex. De meeste digitale toestellen zitten tussen de 2 en 3,2 miljoen. Bij een beetje vergroting krijg je dan al gauw die kenmerkende blokvorming.‘

Fotohandelaren relativeren de digitale hype in de Apeldoornse Courant.

Woensdag 13 augustus zendt de Belgische tv-zender Canvas de documentaire War Photographer uit. Dit portret van James Nachtwey wordt ingeleid door Carl De Keyzer.

Vaak worden oorlogsfotografen beschouwd als cynische ijzervreters die alles overhebben voor dat ene, ultieme shot. James Nachtwey voldoet niet aan dit cliché. Hij is een onopvallende, bedachtzame en zelfs wat schuwe man.

Toch is Nachtwey één van de meest gereputeerde en gewaardeerde oorlogsfotografen van onze tijd. De voorbije 20 jaar was hij getuige van zowat alle belangrijke conflicten in de wereld, van El Salvador over Somalië en Rwanda tot Zuid-Afrika. Maar, zo zegt hij: "Elke minuut dat ik daar was, wou ik weg. Ik wou dit niet zien. Kon ik vluchten of moest ik verantwoordelijkheid opnemen omdat ik daar was met een camera?".

De Zwitserse cineast Christian Frei volgde Nachtwey twee jaar lang, onder meer in Kosovo, Palestina en Indonesië. Een microcamera aan Nachtwey's fototoestel laat de toeschouwer meekijken door het oog van de fotograaf en het mechanisme doorzien van de oorlogsfotografie. Zo begrijpt hij nog beter het motto van de film, ontleend aan Frank Capra : "Als je foto's niet goed genoeg zijn, dan was je er niet dicht genoeg bij".

Canvas, 13 augustus 22.45 u.


maandag, augustus 11, 2003

Leslie Scott Photography and Tours is presenting a special workshop on Jan. 31 through Feb. 14 to Rajasthan with Ami Vitale, 2003 Best of Photojournalism "Magazine Photographer of the Year" by the National Press Photographers Association. Ami will spend a half or full day (to be determined by the group) with each person on a one-on-one basis. The others that are shooting on their own will be accompanied by Leslie Spurlock, if they choose, or will have time to roam around and shoot on their own.

En dat voor maar 3495 dollar, exclusief ticket naar Delhi...

Photographer David Bailey has revealed Mick Jagger, once dubbed a "penny-pinching Scrooge", in all his tight-fisted glory at last. Britain's most famous fashion photographer was interviewed for a new Stones biography, According to the Rolling Stones, and the picture he paints of the rubber-lipped singer is not altogether flattering. "Shortly after we met, Mick asked me to take him to a 'posh' restaurant," says Bailey. "I think he liked my lifestyle, especially all the girls, although I was then much more of a bad boy than he was. I decided we should go to a place down the King's Road. I remember that Mick paid, which was unusual in those days because back then he never paid for anything. I told him to leave a tip and he said: 'Leave a tip? What the fuck for?' I said it was normal practice and suggested he leave a 10-shilling note, one of those old brown banknotes. Mick put the 10-bob note on the plate, but as we were putting our coats on, I noticed his hand slip out and put the 10 shillings back in his pocket."

Bron: Vogue UK.


foto Henry Romero

Mexican photographer Jorge Eduardo Gutierrez (on the ground) is helped after sustaining a head injury from a glass bottle thrown from a spectator during the Mexican championship league match between Cruz Azul and America at the Azteca stadium in Mexico City, August 10, 2003.

zondag, augustus 10, 2003

Nogmaals een bericht over de Strolling Bones:

Over een ding zijn ze het alle drie roerend eens: Keith Richards blijft de interessantste Stone om te fotograferen. Hoe Paul Bergen, Rob Verhorst en Angelique van Woerkom door de lens tegen The Greatest Rock-'n-Roll Band In The World hebben aangekeken valt tot eind augustus te zien in de Vlaardingse galerie In Beeld. 'The Rolling Stones' heet kortweg de expositie die is ingericht naar aanleiding van het naderende concertbezoek van Mick Jagger en de zijnen.

Waarom liever de rustige gitaarbeul Keef onder schot dan het springerige goudhaantje Rubber Lips? "Omdat Richards uiteindelijk toch meer charisma heeft", vindt Paul Bergen. Hij is sinds 1988 als fotograaf trouw volger van The Stones en als zodanig in september vorig jaar ook van de partij bij de start van de lopende 'Licks Tour' in Boston. "In de huidige show valt dat misschien nog wel meer op dan anders, omdat die aanmerkelijk soberder is dan voorheen. Voor allebei de heren geldt overigens wel dat ze op het podium plotseling een halve meter groter lijken dan ze in werkelijkheid zijn, ongelooflijk om iedere keer weer te constateren."


foto Angelique van Woerkom

Angelique van Woerkom kiekte The Stones reeds in 1982 in de Kuip, illegaal (dat wil zeggen vanuit het publiek) met een van haar vader geleende camera. Toen al ging haar voorkeur uit naar 'de mooiere lelijkerd' Richards en die is tot op de dag van vandaag niet veranderd. "Tegenwoordig heb je als professional vlak voor het podium maar even de tijd en heel weinig plek, dus moet je direct positie kiezen", aldus de Stones-watcher. "De meeste collega's gaan dan voor de Jagger-kant, maar ik richt me als het even kan toch op Keith met zijn prachtige doorleefde kop. Die man is een stuk fascinerender."

"Klopt", beaamt Rob Verhorst. "Maar Jagger heeft weer wel het voordeel dat hij zo onberekenbaar is. Hoewel het verloop van het optreden vastligt, gebeurt er met hem altijd wel iets waar je wat aan hebt. Een rare move of een gekke bek of hij geeft juist geen krimp als het plotseling waanzinnig begint te hozen, zoals die ene keer op het Haagse Malieveld. Charlie Watts vind ik trouwens ook mooi om te fotograferen en Ronnie Wood is eigenlijk niet minder prachtig. Kortom, de Stones voor je lens leveren altijd bijzondere momenten op."

Bron: Haagsche Courant.

Als Shaun Irving op vakantie gaat, vergeet hij zeker zijn fototoestel niet. Hij rijdt er immers in rond. De 28-jarige Amerikaan bouwde namelijk een oude posttruck uit 1987 om tot een gigantische rijdende camera. Zijn foto's zijn 4 bij 8 voet groot, of zo'n 3000 keer groter dan de negatiefjes uit een doorsnee 35mm-fototoestel.

De Peanut, zoals Irving zijn rijdende fototoestel doopte, kostte hem net geen 5000 dollar. Hij heeft een vaste brandpuntsafstand en diafragma. De sluiter is een metalen plaat die Irving manueel open en dicht doet. Een grote lens uit de periscoop van een afgedankte onderzeeër maakt het geheel compleet. Een foto nemen duurt gemiddeld 7 seconden, maar de afdruk is al in 10 minuten klaar. Irving wil de komende twee jaar met zijn gigantische camera heel Amerika doorkruisen. Onderweg stopt hij om foto's te nemen en wil hij schoolkinderen leren hoe een fototoestel werkt.

Met dank aan Thomas Schlijper.




foto Ami Vitale



A Muslim survivor of last year's carnage in the western Indian state of Gujarat has accepted an offer to rebuild his life in West Bengal state. Qutubuddin Ansari became a symbol of the religious violence in Gujarat when a picture of him pleading for his life appeared across the India media. He says that, although his home state is peaceful now, he fears for his safety because he is so well known.

More than 1,000 people died in the religious riots, most of them Muslim, after an attack on a train carrying Hindu activists. The photo of Qutubuddin Ansari, with terror writ large on his face and his hands folded pleading for mercy, symbolised the plight of the riot victims, and made a real impact in the rest of the country.

Bron: BBC News.

This page is powered by Blogger. Isn't yours?


Monitored by BelStat - Your Site Counts
This site tracked by OneStat.com. Get your own free site counter.